Friday, March 6, 2009

Tafsiran Mimpi Menurut Islam

Mimpi Berkaitan Peristiwa Atau Kejadian
  1. Bermimpi menunaikan solat alamatnya akan sempurna kerja di dunia dan akhirat.
  2. Bermimpi berlaku perang sabil atau anda akan menunaikan haji alamatnya dosa anda akan diampunkan dunia dan akhirat
  3. Bermimpi memasuki masjid haram atau melakukan tawaf di baitulallah alamatnya anda akan mendapat pahala dan nikmat akhirat dan jika seseorang itu berada dalam kesakitan ia akan segera sembuh
  4. Bermimpi beri sedekah atau zakat fitrah anda akan berasa suka cita dan aman bahagia
  5. Bermimpi memohon doa kepada Allah Taala atau membaca qur'an di rumah anda alamatnya anda akan terlepas daripada bahaya atau sempurna sesuatu pekerjaan yang dilakukan
  6. Jika bermimpi membaca qur'an dengan suara yang lanjut alamatnya panjang usia anda
  7. Jika bermimpi berpuasa alamatnya anda akan mendapat kekayaan atau menjadi orang yang berpakat besar
  8. Jika bermimpi diri anda dalam keadaan bersujud alamatnya anda akan bertapa
  9. Bermimpi sembahyangkan jenazah memberi alamat anda akan mendapat pahala di dunia dan akhirat
  10. Jika bermimpi melihat pelita atau sesuatu yang menyala menandakan pekerjaan yang anda lakukan tidak dapat dilakukan oleh orang lain Bermimpi diri atau rumah anda terbakar menandakan anda akan mendapat ilmu kebajikan di dunia dan akhirat
  11. Jika bermimpi melihat jalan masuk ke kebun atau sesuatu kawasan alamatnya anda akan mendapat berita yang gembira
  12. Jika bermimpi melihat jalan yang lurus memberi alamat anda akan melakukan segala suruhan Allah Taala Jika bermimpi melihat jalan ke pekan memberi petunjuk anda akan mendapat keuntungan yang besar
  13. Jika bermimpi melihat jalan yang sempit alamatnya anda akan mengalami kesukaran
  14. Bermimpi perisai terlalu banyak di rumah anda alamatnya rumah anda dipeliharan daripada sebarang kejahatan
  15. Bermimpi mengenai anak panah menandakan anda akan mendapat surat Jika bermimpi diri di panah orang alamatnya anda akan mengirim berita kepada orang
  16. Bermimpi memanah kayu menandakan akan berlaku kematian
  17. Bermimpi bermain besi memberi alamat sebarang pekerjaan yang dilakukan akan diakhiri dengan kejayaan
  18. Bermimpi bermain dengan senjata menandakan seseorang itu akan mendapat kebaikan daripada apa yang dilakukan untuk kebajikan Bermimpi mengenai permata membawa petanda anda akan mendapat harta atau kenaikan pangkat
  19. Bermimpi memakai gelang perak di kaki alamatnya anda akan mendapat kebajikan
  20. Bermimpi duit terbelah dua alamatnya anda akan bergaduh
  21. Bermimpi bertengkolok besar atau berbaju besar anda akan menjadi orang berpengaruh atau berpangkat besar
  22. Bermimpi berkain hijau alamatnya segala kerja yang dilakukan akan mendapat keredhaan Allah Taala.
  23. Bermimpi memakai kain memberi alamat anda akan mendapat keuntungan yang besar
  24. Jika bermimpi kain di pinggang terkoyak alamat keluarganya akan mati dan kalau terkoyak baju alamat kematiannya
  25. Bermimpi mengenai bunyi gendang di dalam rumah alamatnya pekerjaan anda diberkati
  26. Jika bermimpi bunyi rebab alamat beroleh kegembiraan dalam hidup
  27. Jika bermimpi makan kuih apam alamatnya anda akan mendapat harta dan jika makan sehidangan dengan raja atau orang besar kehendak anda akan tercapai
  28. Bermimpi makan gula alamatnya seseorang akan berduka cita
  29. Bermimpi makan makanan masam memberi alamat anda akan sakit atau berduka cita Jika bermimpi memakan ubat alamatnya anda akan berada dalam keadaan aman dan sentosa
  30. Sekiranya bermimpi diri anda telah sembuh dari demam, menandakan cita-cita anda akan berjaya.
  31. Jika bermimpi muka anda merah atau hitam menandakan anda akan mendapat bahaya.
  32. Jika bermimpi gigi anda patah menandakan saudara anda akan mendapat kemalangan atau mati.
  33. Jika bermimpi diri anda dipukul orang atau mengalami perdarahan menandakan anda akan kehilangan harta.
  34. Jika bermimpi dimarahi guru, menandakan anda akan dimurkai oleh orang-orang besar.
  35. Jika bermimpi rumah anda atau rumah orang lain runtuh alamatnya anda akan difitnah.
  36. Jika bermimpi naik ke rumah besar atau mahligai yang indah anda akan memperoleh kebesaran di dunia dan akhirat.
  37. Jika bermimpi membuat rumah atau dinding alamatnya anda akan memperolehi kekayaan dan selamat dalam kerjaya anda.
  38. Jika bermimpi melihat rumah yang tinggi menandakan anda akan berkawan dengan orang jahat
  39. Bermimpi tangga rumah patah menandakan anda akan dikhianati
  40. Sekiranya di dalam mimpi anda anda berwudhuk alamatnya pekerjaan anda akan sempurna
  41. Jika bermimpi tidak boleh berenang atau sesak nafas yang teramat sangat menandakan anda akan memperoleh harta atau ilmu
  42. Sekiranya anda bermimpi berjalan atau berlayar ke sesuatu tempat yang jauh menandakan anda akan dipermuliakan orang
  43. Bermimpikan ayam sabung menyambung menandakan anak lelaki anda akan berkawan dengan orang baik
  44. Jika bermimpi melihat Allah Taala dengan ketiadaan yang menyerupai baginya dengan sesuatu , segala kehendak akan diperolehnya dan dialah Wali Allah yang beroleh kebesaran di dunia dan akhirat
  45. Sekiranya seseorang bermimpi melihat Rasulullah s.a.w anda akan masuk syurga
  46. Jika bermimpi melihat malaikat Jibrail a.s datang kepada anda, anda akan mendapat pahala di dunia dan akhirat
  47. Jika di dalam mimpi seseorang itu melihat titian siratulmustaqim, seseorang itu akan mendapat pekerjaan yang baik dan dijauhi daripada kejahatan
  48. Sekiranya bermimpi melihat pendita atau fakir, anda akan dikurniakan sesuatu oleh Allah s.a.w
  49. Sekiranya bermimpi melihat lelaki lebih ramai daripada perempuan menandakan anda akan mendapat kebajikan
  50. Jika bermimpi memegang dakwat atau kalam, alamatnya anda akan memperoleh isteri, ilmu dan harta yang halal
  51. Jika bermimpi mata atau tubuh anda bercahaya alamatnya anda akan memperoleh kebajikan dengan sempurna
  52. Jika bermimpi mencukur bulu ketiak menandakan anda akan terlepas dari harta yang ditanggung
  53. Jika bermimpi berjumpa dengan orang alim alamatnya anda akan menjadi penghulu besar
  54. Jika bermimpi memotong rambut menandakan anda akan bercerai dengan isteri
  55. Bermimpi membuang darah menandakan anda akan sembuh dari penyakit
  56. Jika bermimpi paras anda mempunyai perempuan alamatnya anda akan memperoleh harta atau anak
  57. Jika bermimpi diri anda mati menandakan anda akan panjang umur tetapi jika bermimpi mati hidup semula alamatnya kehendak anda akan diperoleh
  58. Sekiranya diri anda bermimpi dibawa ke kubur alamatnya anda akan beroleh kekayaan
  59. Jika bermimpi kanak-kanak datang kepada anda menandakan anda akan memperoleh harta yang banyak

Mimpi Berkaitan Alam Semulajadi Dan Tanaman
  1. Bermimpi mengenai batu-batu halus alamatnya anda akan terlepas dari kedukaan
  2. Bermimpi makan tanah liat anda akan mendapat harta
  3. Seseorang yang bermimpi emas yang banyak di dalam rumahnya alamatnya anda akan menjelaskan segala hutang piutang
  4. Jika anda bermimpi hujan turun dengan lebat, anda akan mendapat rezeki berlipat kali ganda dan memperoleh rezeki yang halal.
  5. Jika bermimpi bintang jatuh ke riba atau jatuh ke atas rumah menandakan anda akan memperoleh kejayaan dan dikurniakan anak yang baik.
  6. Sekiranya bermimpi naik ke atas angin dan tetap di sana anda akan menjadi raja.
  7. Sekiranya anda bermimpi melihat matahari dan bulan, bulan turun ke riba atau masuk ke lengan baju, anda akan memperolehi kejayaan di dunia.Sebaliknya jika melihat matahari terbelah dua atau hitam warnanya menandakan raja di negeri itu mati atau negeri itu akan mendapat huru-hara.
  8. Jika bermimpi mendengar halilintar atau guruh petir menandakan sesuatu yang tidak baik akan berlaku.
  9. Jika bermimpi tebu anda akan dimurahkan rezeki sebaliknya
  10. jika bermimpi menanam sesuatu tanaman kemudian tanaman itu tumbuh menandakan anda akan memperoleh untung yang banyak
  11. Bermimpi pohon gandum,padi atau kacang hidup dengan subur manandakan anda akan memperoleh rahmat allah, sebaliknya jika bermimpi menanam tanaman yang masam anda akan berduka-cita.
  12. Jika bermimpi menanam kapas anda akan mendapat untung
  13. Bermimpi air sungai mengalir dengan tenang menandakan anda akan terlepas dari bahaya.
  14. Jika bermimpi air sungai kering anda akan memperoleh kesakitan
  15. Jika anda bermimpi mandi dalam sungai menandakan anda akan beroleh rahmat
  16. Jika bermimpi menyelam dalam sungai yang airnya sejuk alamatnya anda akan beroleh nikmat di dunia dan akhirat
  17. Jika bermimpi air laut menjadi tawar atau manis anda akan memperoleh harta atau dijauhi dari sebarang bahaya.
  18. Jika anda bermimpi air terlalu panas menandakan anda akan berduka cita.
  19. Jika bermimpi makan buah timun alamatnya anda akan mendapat kebajikan atau berjumpa dengan orang yang mahir dalam ilmu pengetahuan
  20. Bermimpi mengenai buah delima manis anda akan memperoleh kebajikan dan keuntungan dalam perniagaan
  21. Bermimpi makan api memberi alamat beroleh isteri yang bijaksana
  22. Bermimpi tentang emas,perak atau timah menandakan kerja yang dilakukan tidak mendapat sebarang keuntungan
  23. Bermimpi emas bertahtakan permata anda akan mendapat kekayaan

Bermimpi Akan Haiwan
  1. Jika bermimpi melihat kambing yang terlalu banyak menandakan pekerjaan anda akan memperoleh rezeki yang halal.
  2. Sekiranya bermimpi naiki kuda atau unta, anda akan memperoleh kemuliaan dan kebajikan serta cita-cita anda akan dimakbulkan Allah.
  3. Bermimpi naik gajah anda akan dipermuliakan orang dengan kebesaran.
  4. Jika bermimpi membunuh gajah anda akan dihormati dan memperoleh kebahagian di dunia dan akhirat.
  5. Jika bermimpi melihat gajah berjuang alamatnya orang-orang besar akan berkelahi sesama sendiri.
  6. Jika bermimpi harimau datang kepada anda alamatnya anda akan memperoleh kehinaan
  7. Jika bermimpi melihat babi atau anaknya menandakan orang itu melakukan pekerjaan terkutuk. Sebaliknya jika bermimpi membunuh babi atau tikus anda akan menunaikan haji atau memperoleh pahala haji.
  8. Jika bermimpi pelanduk atau kijang datang kepada anda alamatnya anda akan memperolehi isteri yang jahat.
  9. Jika bermimpi lebah bersarang dalam telaga atau sarangnya jatuh dalam telaga menandakan anda akan dipermuliakan orang
  10. Sekiranya bermimpi anda ditangkap harimau, alamatnya anda akan diperdayakan orang
  11. Bermimpi memandikan binatang menandakan seseorang itu akan sakit atau mendapat kebinasaan atau kehilangan sesuatu
  12. Jika bermimpi melihat terlalu banyak ayam di bawah rumah anda atau di dalam kampung anda akan beroleh orang gaji atau hamba yang baik
  13. Jika bermimpi bermain telor ayam menandakan anda akan berkawan dengan orang-orang jahat
  14. Jika anda bermimpi bermain dengan burung hantu di rumah atau berhampiran dengan rumah anda menandakan ahli keluarga anda akan meninggal dunia
  15. Sekiranya anda bermimpi burung merak datang kepada anda lalu anda tangkapnya menandakan anda akan memperoleh kekayaan atau mendapat anak lelaki
  16. Jika bermimpi lebah, lalat atau nyamuk terlalu banyak alamatnya orang ramai akan berhijrah ke tempat anda
  17. Jika bermimpi burung terbang ke rumah anda kemudian terbang ke rumah orang lain menandakan anda akan berduka cita
  18. Bermimpi burung putih datang ke rumah menandakan anda akan memperoleh isteri yang budiman atau mendapat rezeki
  19. Jika bermimpi menunggang naga menandakan semua kehendak diperoleh
  20. Jika bermimpi dililit ular seluruh badan menandakan sesuatu yang buruk akan berlaku
  21. Bermimpi kutu atau hama melekat di badan atau pakaian menandakan anda akan mendapat bencana
  22. Bermimpi disengat binatang bisa menandakan anda akan mendapat kecelakaan
  23. Jika bermimpi dipatuk ular seseorang itu akan mendapat suami atau isteri
  24. Bermimpi makan telor ayam, pisang atau minyak alamatnya akan memperoleh keuntungan
  25. Bermimpi memukat ikan alamatnya anda akan menjadi kaya atau mendapat keuntungan yang berlipat kali ganda
  26. Bermimpi mencari burung alamatnya anda akan mendapat keuntungan dan dimurahkan rezeki
  27. Bermimpi mendapat terlalu banyak najis menandakan anda akan kekurangan harta
  28. Bermimpi mengenai najis besar menandakan anda akan mendapat kerugian
  29. Jika bermimpi makan tahi alamatnya anda akan memperoleh harta yang halal dan akan sembuh dari penyakit
  30. Jika bermimpi mencium bau kasturi atau anbar alamat orang itu akan sakit Bermimpi tubuh anda direnjis air mawar menandakan anda akan mendapat harta kekayaan yang halal

*p/s: Sebahagian dari mimpi yang kita alami mungkin adalah mainan tidur(gangguan syaitan). Bergantung kepada waktu kita tidur dan kebiasaanya mimpi yang benar selalu berlaku apabila keadaan kita tidur dengan nyenyak terutama 1 jam selepas lena tidur sehingga sebelum waktu subuh.
Setiap perkara yang berlaku, berserahlah kepada Qada dan Qadar kerana Allah SWT lah yang maha mengetahui. Wassalam.....:)

324 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum,bpe ari lps sy mimpi memegang tafsir Al-Quran.ape maksudnye ye?

    ReplyDelete
  3. asslamualaikum,sy bermimpi malam pertama, bbrp ekor ular, pndek2, mlam berikutnya seekor ular warna hitam yg panjang,benda berlaku bertrut2..

    ReplyDelete
  4. saya bermimpi jadi seorang wali @ ulama yg menyebarkan ilmu agama pada orang kafir

    ReplyDelete
  5. Dream just a dream. Only Allah knows. No meaning for you.

    ReplyDelete
  6. yes..dream just a dream..Only Allah knows..kalo mimpi pelik2 tu biasanya,gangguan syaitan...so bc doa sebelum tidur ok..hehe

    ReplyDelete
  7. salam,,
    mlm td saja mimpi,,,
    di siku saya ada kupin luka yg telah kering..
    kupin itu.. tcabut sendiri,,,
    pe maknenye yea??

    ReplyDelete
  8. assalamualikum..subuh tadi saya bermimpi menyusukan sekor anak kere..apa makne nye yer??

    ReplyDelete
  9. hai..ari tu sya ade bemmimpi sorg kwn sya tu..dlm mimpi tu sya nampak dia senyum n merenung sya jer ngn mata dia yg tajam..jadi sya pon gtau la mimpi tu kat dia balik...rupa2nyer dia kata dia de masalah besar..hmmm...

    ReplyDelete
  10. assalamualaikum...kadang2 kan, mimpi tu satu petunjuk bagi kita selain mainan tido..ade setengah mimpi tu menandakan perkara baik dan tak baik...Wallahualam..hanya Allah jer yg lebih mengetahui...

    ReplyDelete
  11. sy bermimpi bercium dengan kaum sejenis dan sy merelakan dia buat begitu..ape maksudnya??

    ReplyDelete
  12. assalamualaikum...
    ari tu sy ada mimpikan arwah pak sdara sy n dlm mimpi tu dia ada gtau sy "ada cara utk minta maaf"......
    apa mksd dia erk???

    ReplyDelete
  13. bagaimana kalau sy brmimpi yg sahabat saya meninggal dunia dan saya lihat dia sedang bahgia di syurga..bagaimana ya?

    ReplyDelete
  14. Bagaimana kalau mimpi sesat di kampung mentua dan kemudian mertua jumpa saya dan bawa balik...

    ReplyDelete
  15. mimpi bayi boleh bercakap tetapi dalam mimpi tu hanya saya sj y dpat dengar dia ckp...bla sy tunjuk kt org lain, dia diam mcm baby biasa...dia ckp dia nk ambil air sembahyang..bla sy ty brulang kali dia tukar nak ambil wuduk...hmm...???

    ReplyDelete
  16. mimpi membeli kain (pakaian)

    ReplyDelete
  17. saya bermimpi melihat beberapa bangunan runtuh, apakah mkna disebalik mimpi saya? tq

    ReplyDelete
  18. saya sering mimpi sholat tetapi tidak pernah selesai, selalu ada ganguan,apa maknanya ?

    ReplyDelete
  19. klu mimpi kena kejar olh serigala besar,, oe makna'y????

    ReplyDelete
  20. saya mimpi melihat dua orang tua menanamkan dirinya sendiri... apa maksudnya?

    ReplyDelete
  21. assalamualaikum..kalau kite slalu mimpi kapal terbang jatuh dan ada orang yg mahu bunuh kite(mati)..ape maksud tu..??

    ReplyDelete
  22. Asalamualaikum... Smlm sy bmimpi membunuh org jahat.. Sy tikam didada dan dperut.. Apa maknanye..?

    ReplyDelete
  23. nasihat kite..klu kamu mimpi buruk,jgn dicerita atau dihebahkan...tkut kamu tersalah cerita pada org...dn org tu tersalah tafsir..elok lah klu kamu lepas bngun dri mimpi iaitu dri tidur..terus ambil air sembahyang n baca yassin.doa semoga tuhan sentiasa lindungi kita.

    ReplyDelete
  24. askm,sebelum planning nak balik kampung menggunakan kereta,saya ada termimpi yg kereta kami terbalik,apakah maksud tersebut.

    ReplyDelete
  25. alamatnya............kena beli nombor ekor magnum la. confirm kene........tipu.

    ReplyDelete
  26. saya sudah berkahwin dan bahagia..malam tadi saya bermimpi di datangi oleh first love saya yang juga sudah berkahwin..memandang saya dan tersenyum..tolong tafsir

    ReplyDelete
  27. 1. saya bermimpi menarik keluar berhelai helai rambut dari mulut anak lelaki saya yang berusia 3 tahun.

    2. saya selalu bermimpi jiran lama(lelaki) saya dtg dgn muka yang sedih/seperti bermasalah. saya dan die masing2 dah ada keluarga..

    ReplyDelete
  28. Bagaimana kalau saya bermimpi bertemu dengan Yesus dan Bunda Maria, sedangkan saya seorang muslim.

    ReplyDelete
  29. Bagaimana kalau saya bermimpi ada seorang pri yang membimbing saya, saya sendiri tidak kenal wajahnya. dan saya berusaha melepaskan tanggan saya darinya, akan tetapi dia tidak mau melepaskanya. apakah itu bertanda saya akan bertemu dengan jodoh saya...?

    ReplyDelete
  30. asslm. saya mimpi nikah sama orang yang saya sukai kira2 sudah 3x.. bahkan saat aku tidak memikirkannya.....gimana donk????

    ReplyDelete
  31. salam...
    malam tadi sy bermimpi rambut sy gugur,ape maksud dier..

    ReplyDelete
  32. ade penafsir mimpi ke kat sini huhu.. mmm ya allah lindungilah mereka2 ini dari segala kejahatan yang telah engkau sebarkan diwaktu malam amin..

    ReplyDelete
  33. hari 2..sy mimpi ada suara s'org prmpuan tua yg sdg mngucapkn khalimah syahadah..apa mkna mimpi 2 ey..

    ReplyDelete
  34. nor-sy susah bermimpi yg bukan2 sblumni kerana sblm tidur sy baca surah2 pendidding dr kejhtn syaitan.tetapi 2 mlm lepas sy telah bermimpi ada suara mengatakan sy mengandung anak lelaki,sedangkan sy amat berhajat anak perempuan.keesokan malamnya pula sy bermimpi keluar ayat2 alquran dtgn &lengan kiri sy.mulanya sy igtkan tu doa tetapi stlh dibaca sy kata ni adalah ayat alquran...jadi ape maksud mimpi sy tu?

    ReplyDelete
  35. Assalamuaikum,Sy bermimpi tidak dapat melanjutkan pendidikan S2 dikarenakan waktu daftar telah habis, apakah ini ada artinya, trim's sebelumnya

    ReplyDelete
  36. baru2 ni saya ada bermimpi yang saya telah bersalin seorang anak perempuan yang comel. apakah tanda nya?

    ReplyDelete
  37. salam..kewan sye de mmpi yg die nmpak tlang2x yg dh lme mninggal hdup kmbali..slps tu,pda mse yg sme de orag tnye die kuat iman ke x??xsmpat die nk jwb die trus t'sdar dri mmpi tu..n den die trus hntar sms kt sye..jdi ape mksud mmpi tu??ape yg nk dsmpaikn mlalui mmpi t'sbut??ley x snt kt email sye ktrangan mmpi nie ...(amyraa92@yahoo.com)

    ReplyDelete
  38. Assalamualaikum...sy brmimpi seekor ikan merenung sy..ada mksud pape ke??

    ReplyDelete
  39. assalaamualaikum! kalu mimpi memegang rambut orang lain ape pule takwilnye...

    ReplyDelete
  40. jawab jgn tak jawab...

    ReplyDelete
  41. salam..saya mimpi buat kenduri/jamuan..

    ReplyDelete
  42. salam...smalam saya bmimpi bercium dgn teman lelaki sya..tp bkn sbb nafsu..tp kerana kasih syg

    ReplyDelete
  43. ape agaknyer kaliu mimpi berada dalam keadaan banjir?? ade sesaper yg tau x??
    huhu

    ReplyDelete
  44. salam,
    smlm saya bermimpi saya telah pergi ke suatu tempat bersama rakaprakan.tiba-tiba kami telah masuk ke dalam suatu bangunan (Seperti gereja), dgn melalui byk pintu dan telah sesat di dalamnya dan telah dikejar oleh seorang lelaki.sblm sempat keluar dr bangunan itu, baru lelaki itu cuba utk letak tanda salib di dada kami.apa yg saya masih ingat, kami telah azan beramai-ramai dan tiba-tiba muncul seseorang membantu kami tunjukan jln keluar dr bangunan itu dan lelaki yg kejar kami td akur dgn org itu.apakah maksud mimpi sy ini??

    ReplyDelete
  45. ALL ABOUT DREAMING,JUST DREAMING BUT SOMETIME MAKE US CONFUSED AND WHO KNOW ABOUT IT JUST ALLAH.SO JIKA KITA BERDO'A DHLU SBLM TDR WHAT EVER OUR DREAM JUST SAY ISTIGFAR AND ALHAMDULILLAH. MAAF TDK ADA ORANG YG BOLEH MENAFSIRKAN MIMPI ITU DOSA KRN AKAN TMBUL FITNAH SEMATA. WASSALLAM.

    ReplyDelete
  46. malam tadi mimpi gigi atas patah, berdarah2.. tapi aku releks aje.. siap bungkus gigi tu masuk dalam plastik.. yang kelakarnya, gigi tu simpan dalam plastik sebab aku ngan laki aku nak naik KAPAL TERBANG nak gi ANGKASA untuk tangkap2 gambar... huhuhu... sadis n kelakor lak mimpi aku.. tapi klu ikut tafsiran kat atas, mimipi gigi patah, ada saudara terdekat nak meninggal... risau la pulak..

    ReplyDelete
  47. MIMPI ULAR - pengalaman saya..sering mimpi ular ketika saya mengandung sehinggakan tgok kartun ular kat tv pun saya takut. Mimpi tu berterusan dari ular hitam yang saya jumpa ketika jalan2, kemudian mimpi esoknya ular di bawah dapur rumah, kemudian esok malamnya mimpi ular menysur di atas kaki saya hingga merasa kesejukan kulit ular itu, kemudia ular yang memandang tajam pada saya, then ular yang menyeringai taringnya setiap kali mimpi, ular yang mengejar saya tapi tak dapat, ular patuk saya dan bisa ular menukarkan saya menjadi anak ular sehingga saya menjadi ular yang sangat panjang. Begitulah setiap hari sehinggakan saya sangat risau sepanjang saya mengndung hingga perut 6 bulan. Akhir kata bila ditanya org bijak pandai, saya tidak melunaskan nazar-2 bertahun2 lamanya, sehinggakan saya telah terlupa apa nazar yang saya dah janjikan.
    Selepas melunaskan sedikit demi sedikit, ular masih ada tapi makin menjauh, kemudia mimpi ular dalam kelam, kemudian ular tidak memperdulikan saya,akhirnya saya tidak pernah lagi mimpikan ular bila saya dah selesai dan yakin habis bayar nazar.

    ReplyDelete
  48. saya bermimpi dkt jalan lurus dan ada seorang lelaki dekat hujung jln lurus tu..ape maksudnya?

    ReplyDelete
  49. suami saya bermimpi kawen lagi soram sebayak tiga kali ..so apekah tafsiran nye agaknye eh..;))

    ReplyDelete
  50. Salam, terima kasih kerana menyediakan blog yang penuh dengan ilmu ini. Saya ingin bertanyakan satu soalan berkenaan dengan mimpi:

    Saya bermimpi saya telah terlewat tunaikan solat Zohor, lalu saya masuk ke Masjid untuk tunaikan solat. Selepas selesai ambil wuduk, saya menyarungkan pakaian serba putih (ketayap & jubah). Saya nampak seorang tua (arwah guru Al-Quran saya waktu kecil) datang dan mengimamkan solat zohor tersebut. Terharu saya dapat berjumpa dengan arwah saya menangis tersedu selapas dapat bersalam dan memeluk beliau. Dalam solat, saya masih tersedu2 menangis kegembiraan kerana berjumpa dengan beliau. Sementara sedang saya sembahyang tetiba ada seorang wanita tua berambut uban, membuka siaran TV sehingga menggangu solat kami. Imam tersebut juga telah membatalkan solat tersebut dan mengikuti rancangan TV yang disiarkan.

    Bolehkah saudari memberikan tafsir mimpi tersebut ke alatam e-mail saya : ramzuinfinity@yahoo.com kerana saya jarang membuka web... Terima kasih.

    Add saya di FB:
    http://www.facebook.com/RamzuYusoff

    ReplyDelete
  51. Ass,,,
    saya bermimpi rumah bagian rumah saya tiba - tiba runtuh semua. apa maksud dari mimpi saya itu.
    setelah mimpi itu, lalu di jalan raya ada yang kecelakaan motor berboncengan pria dan wanita.
    lalu wanita yang di bonceng itu tidak kelihatan mukanya,hanya ditutup sama kain putih. tapi pria yang bawa motor pertama tidak keliatan mukanya karena ditutup sama switer. semua badannya terluka, bonyok kaya ditonjok. lalu setelah dibuka ternyata itu teman sekolah saya sewaktu SMA.
    saya takut banget mimpi seperti itu, mohon anda memberikan tafsir mimpi yang saya alami ini ke alamat email : dpurnama25@yahoo.co.id

    Terima kasih.
    dewi purnama

    ReplyDelete
  52. saya bermimpi dibelikan gelang emas oleh seorang pria yg menjadi pacar saya. apa ya artinya?
    terima kasih...

    ReplyDelete
  53. assalamualaikum,
    saya bermimpi menuju ke makkah dalam keadan berbogel sambil berjalan kaki.
    tolong huraikan mimpi saya itu.sekian terima kasih

    ReplyDelete
  54. salam. kawan saya bermimpi dia berkahwin dengan lelaki. dia nampak dgn jelas rupa paras lelaki itu tetapi tidak sama sekali mengenalinya. bolehkah mimpi ini ditafsirkan?

    ReplyDelete
  55. assalamualaikum,
    saya bermimpi saya besiap2 pergi bernikah..
    tolong huraikan mimpi saya ye..
    sekian terima kasih..

    ReplyDelete
  56. Assalamualaikum mas...
    saya sering sekali bermimpi menunggu. baik itu menunggu bus/ atau kereta atau menunggu sedang dipanggil untuk mengikuti ujian. mimpi itu terus berulang2 selama beberapa tahun ini (sudah sekitar 2 tahun an ini dan hampir terjadi tiap malam) apakah artinya??? terima kasih atas jawabannya
    Wassalam!!

    ReplyDelete
  57. assalam...
    semalam saya bermimpi menjala ikan bersama isteri di sungai.saya mendapat banyak ikan, sedang asyik menjala saya mendapat 2 ekor ikan putih sebesar lengan tetapi tidak tahu apa spesiesnya.oleh kerana tidak tahu, saya lepaskan ikan pertama tersebut. ikan kedua lebih besar dan saya bawa naik ke atas batu. ikan tersebut meronta2 untuk dilepaskan. walaupun rasa berat hati saya akhirnya melepaskan ikan tersebut. tiba2 ikan tersebut berubah menjadi seorang wanita lantas menghilangkan diri. saya ingin kembali menjala namun sungai tersebut telah kering dengan serta merta. -habis-

    ReplyDelete
  58. jikalau sesiapa tahu berkenaan mimpi saya diatas atau sebarang nasihat saya ucapkan berbanyak terima kasih. suffian.rusli@gmail.com

    ReplyDelete
  59. ada sapa2 leh gtw apa maksudnya bermimpi toilet yg kotor sgt2 dan menakutkan?????

    ReplyDelete
  60. Pagi tadi saya bermimpi tgok adik saya bermimpi..ape maksudnye yer....

    ReplyDelete
  61. apa maksud mimpi tidur di dalam rumah yg di penuhi ular2 berbisa,ular2 besar (sawa), anjing dan burung.

    ReplyDelete
  62. 1) saya bermimpi arwah bapa saya datang kepada saya, dia menyerahkan dompetnya dan dia berpakaian serba putih serta disekeliling saya semuanya berwarna putih.

    2) Isteri saya bermimpi cincin perkahwinan kami dan cincin yang diberikan oleh ibunya tiba-tiba hilang ?

    Boleh tolong saya untuk mentafsirkan maksud kedua-dua mimpi ini?

    ReplyDelete
  63. from semy
    sy tlh bmimpi sgt pelik
    antara syaitan ngn saya
    sy pn xingt mn n berasakn sgt pelik
    apakah alamatnya?

    ReplyDelete
  64. assalamualaikum,waktu kecil saya pernah bermimpi melihat bulan jatuh kebumi sedang dikejar2 orang banyak kemudian bulan tersebut jatuh dipangkuan dan saya memeluk bulan itu kemudian bulan itu kembali ketempatnya posisi tepat diatas kepala saya apa arti mimpi tersebut?terimakasih

    ReplyDelete
  65. akum...
    dah 3 mlm sy mimpi api. mlm 1st dapur rmh terbakar. sy smpt selamatkn anak2. bla kuar bomba dah pancut air kt tmpt terbakar.
    mlm ke-2 hotel tmpt sy menginap pula terbakar. keluarga semua alhamdulillah selamat.
    mlm ke-3 rumah tumpangan terbakar. sy dgr orang jerit AllahuAkbar. sy x tahu ank2 sy kt mana time tu. oleh sbb api marak sgt, sy terjun ikut tingkap terus masuk laut...apa maknanya ni?

    ReplyDelete
  66. salam, mimpi berkaitan sungai dan laut
    ape maknanya?
    saya mengalami mimpi ini 3 malam berturut-turut..

    ReplyDelete
  67. Ass...kum,say bermimpi mengeluarkan cacing putih sebesar setengah jari kelingking dilengan kiri saya,apa maksudnya ya pak?

    ReplyDelete
  68. dulu selalu mimpi banyak anjing kejar saya .. diorang kepung saya tapi tak tahu macam mana saya bole lepaskan diri .. tiap tiap malam saya mimpi macamtu .. takut betul saya

    ReplyDelete
  69. Assalamualaikum.....
    aritu saya mimpi saya kena cucuk ngan pedang
    sorang laki , tapi anehnya saya masih hidup !

    ReplyDelete
  70. hai ! saya mimpi kakak saya yang ketiga kahwin .. dengan lelaki yang minat die ?

    ReplyDelete
  71. ass,saya bermimpi menaiki vesva berwarna kuning bersama tunangn saya mnuju rumah orang tua tunangn saya,tiba" di tengah jalan mtor tsbt mati dan kami memutuskan untuk jalan..stibanya dirumah orang tua tunangn saya,saya melihat nene yang lagi tidur,lalu saya disuruh masuk k.dalam rumah,saya diam di sofa ditengh ruangn,lalu ktika istirahat tunangn saya berpamitan untuk membawa motor yang tadi mogok..terus nene yang tadi lagi tidur menyuruh saya melihat ke bawah meja dan di sana ada uang dolar dan uang rupiah lembaran 50 ribu,saya harus memilih satu diantara dua uang trsbt,dan saya memilih uang rupiah ketimbang uang dolar,dan saya hanya mengmbil 2 lembar uang 50 ribu meskipun dibawah meja itu ada setumpuk uang 50ribu..stelah saya memilih,tiba"diruangn tsbt menjadi ramai,yang tdinya sepi..disana ada sodara perempuan akudia bertanya,kamu tadi mengmbil uang mana?dan saya mnjawab mengmbil uang rupiah,truz dia berkata (BAGUS)..sesudah kjadian itu saya menunggu" tunangn aku,tapi dia tak kunjung datang,sampai aku membuka mata..tolong pa y yg akan terjadi pada aku tunangnku??wss

    ReplyDelete
  72. ass,, menurut ilmu pisikologi,, mimpi itu bedasarkan apa yang pernah kita lihat atau rasakan sebelumnya dalam hidup kita,

    ReplyDelete
  73. kalau mimpi lihat lipas yang sangat banyak didalam rumah ape maksudnye?

    ReplyDelete
  74. ass,,,nenek pacar saya memimpikan saya(pria) membawa tanah liat dua kardus di taruh ke dalam rumahnya,,artinya mdh2an bgus..trma ksh

    ReplyDelete
  75. akum saye bermimpi membeli roti yang dipenuhi semut daripada suami isteri yang telah meninggal dunia.........

    ReplyDelete
  76. zilajalil

    saye bermimpi melihat banjir...
    ape maksudnyer.......

    ReplyDelete
  77. apakah maksudnya jika saya bermimpi bergaduh dengan rakan yang paling rapat..kemudian menangis.dalam mimpi tersebut juga ada gambaran tangga dan tingkap..

    ReplyDelete
  78. ass..semalam saya mimpi sholat, waktu mau sholat, pas allahhuakbar,,ad suara bilng salah sholatnya, trus diulang lagi,,suara protes lagi, tapi sebenarnya sholat saya sudah sesuai petunjuk sholat, dan saya tetap melanjutkan sholat..
    dan mimpi satu lagi, ketika saya membuka(maaf pakaian,celana dalam)saya lagi menstruasi, padahal saya sudah dapat mens untuk bulan ini, darah tu banyak, alau saya ingat tadi saya sholat, berarti saya lagi mens..
    apa ya maksud dari arti mimpi saya atu??

    ReplyDelete
  79. saya jarang mimpi kenapa ya??

    ReplyDelete
  80. saya ppernah bermimpi,berjumpa ular berbadan dua berkepala satu,sebelum itu prnah bermimpi,matahari terbit dari barat kemudian pecah.

    ReplyDelete
  81. brynsaiz...
    ass..... saya minta pencerahan td mlm saya bermimpi naik cacing keluar dari telinga saya ??

    ReplyDelete
  82. salam..sy brmimpi ayah kawin lagi dgn seorang wanita mudah dan mereka berpakaian sebah putih yg cantik tp yg peliknya.. selesai saja majlis kawin ,kedua mempelai tak berjalan seiringan lagi,ayah berjalan dibelakang pgantin perempuan yg sangat jauh jaraknya dan watak wanita itu sy tak pernah kenal dan lihat. harap komen sy nie dpt balasan semula, sebab ayah sy sedang sakit skrg nie... zaykimura_lin@yahoo.com

    ReplyDelete
  83. saya nk tny, adakah semua fakta yang anda kemukakan berkaitan mimpi ini adalah di jamin ketepatannya maksudnya di sisi Allah s.w.t?

    ReplyDelete
  84. salam....
    klu mimpi suami d kasi mkn oleh isterinya racun apa maksudnya ya....
    satu lg klu c isteri lari/ ikut ngan lelaki pulak apa maksudnya....

    ReplyDelete
  85. saya bermimpi membunuh ular yang besar dan dalam tafsiran anda tak ada maknanya.apakah maksud mimpi itu

    ReplyDelete
  86. akum sy bermimpi mandi di telaga zamzam

    ReplyDelete
  87. arti mimpi ini tidak menarik....
    sebab tidak berdasarkan hadist

    ReplyDelete
  88. assalamualaikum.. ana nak tanye sal mimpi ana.. ana rase takut sangat, ana mimpi ana kluarkan ular putih yang panjang dari mulut ana. ape mksudnye??? harap sangat dapat jelaskan. syukran jazilan.

    ReplyDelete
  89. assalamualikum ,,,saya ingin bertanya
    jika bermimpi ada di hari kiamat dan dikumpulkan dipadang masyhar.dan kahirnya ditimbang ama perbuatanya.dan akhirnya di vonis masuk neraka apa maksudnya ya
    pliizz,,.,saya butuh jawabanya

    ReplyDelete
  90. aslm.. aku mimpi makan sate, apa maknanya ya???

    ReplyDelete
  91. assalamualaikum...saya bermimpi keguguran 2x dlm 1 mlm. 1st, saya x tau saya mengandung..sya telah minum air gas dan tetiba keguguran. 2nd, juga x tau diri mengandung.. sya telah drive jauh dan tetiba keguguran! ape maksudnya..ingin tahu sangat..

    ReplyDelete
  92. salam..
    kak.. saya ada perkara dan mslh yg nk dikupas..
    sye telah menyukai seseorg.. dalam mse yg sama si dia sering muncul dlm mimpi sye..
    ada mimpi yg die pgg tangan sye utk mencari jalan keluar, kemudian ada juga mimpi yg pelik bg sye, di mana dalam mimpi tersebut, wanita yg sye minat itu membawa beg sambil berjalan2 dgn sye, kemudian sye selongkar begnya.. sye dapati ada beg duit die.. dan dalam beg duitnya pula, ada i.c sye.. kak.. maaf sye bukan nk mengarut, makin sye cuba utk melupakan die, makin kuat ingatan sye pd die.. harap akk bleh gtau jawapannya, adakah si dia benar utk sye atau mmpi itu sekadar usikkan syaitan..

    ReplyDelete
  93. salam...sy bermimpi air naik menggunung seolah2 tsunami dan sy cuba menyelamatkn dri dgn lari dr air itu tp sy terfikir yg sy tetap akn mati...pd saat itu jg sy mengucap 2 kalimah syahadah dn berhenti berlari,apabila sy menoleh kebelakang air td jg terhenti dn tdk menenggelemkn sy.apa maksudnya..sy telah mimpi hal ini beberapa kali.

    ReplyDelete
  94. salam...
    sy ad bermimpi,satu lembage yg kurang sy ngat tp lmbage trsebut mrupakan slh seorng yg sy syg...ia memberi sy al-quran...ape mksod nye??
    dan sy ad jgak brmimpi...golongn islam diserang oleh kerbau yg dibawe oleh kaum yg sy xdpt pasti kaum ape..ape mksod nye yer??

    ReplyDelete
  95. saya bermimpi suatu hari saya hendak keluar rumah terdapat 3 jenazah islam yang lengkap berkain kafan berada di luar rumah. apakah petanda mimpi saya itu?

    ReplyDelete
  96. salam smlam sya mimpi tntng ular..
    aper mksdnyer???adakan baik atau tidak baik??

    ReplyDelete
  97. saya bermimpi disihir.. apakah maksudnya

    ReplyDelete
  98. apakah maksudnyer sekiranya kita bermimpi ular atau fikiran kita asyik teringatkan ular sahaja...

    ReplyDelete
  99. asslm d said..mengikut pengalaman sy mimpi ular adalah mimpi yg x baik..iaitu syaitan/jin sedang memerhati dan menunggu peluang untuk masuk ke badan kita..lebih teruk kalau dipatuk ular..faham kan!!! siapa kata kalau mimpi dipatuk ular tanda nak dikahwini/berkahwin???

    ReplyDelete
  100. assalamualaikum...kalu kite bermimpi pg ke kubur dan terlihat nama kite ada pd 1 batu nisan apkh agknye almatnye

    ReplyDelete
  101. salam...
    mana nak cari tafsir lengkap ea..??
    kalau mimpi beli tudung warna hijua 3kali berturut2 cam na ea..???
    please visit me and leave ur reply there..


    syafiqaizatmf.wordpress.com

    ReplyDelete
  102. saya bermimpi bergaduh dgn ahli keluarga.mcm mana plak 2?

    ReplyDelete
  103. salam.....

    saya bermimpi seketul batu yg amat besar berjatuhan dr langit menimpa kebumi d dlm hatu sayaberkata2 adakah kiamat sudah tiba......saya hanya mampu melaungkan perkataan alahhhuakkbarrr sekuatnya......kemudian terjaga dari tidor....

    ReplyDelete
  104. assalamualaikum...
    saya bermimpi saya didatang 4 orang yang sedang membawa keranda...apakah maksud mimpi itu??

    ReplyDelete
  105. apakah mksd jk sy b'mimpi mndpt crmin

    ReplyDelete
  106. saya mimpi mimpin sholat...

    ReplyDelete
  107. mimpi dipatu ular tu tandanya dah terkena sihir, bukan dapat suami atau isteri

    ReplyDelete
  108. assalamu'alaikum...wr wb.
    sy td mlm mimpi,sy brsampingan & brbcra dgn habib bakir.....

    itu mkn nya pa ya.....??????

    ReplyDelete
  109. ENDAH werdiningsih;
    assalamu'alaikum...wr wb.
    semalem saya mimpi menangkap uangbanyak sekali
    orang orang disekitar sampai keheranan....kaena pda tidak bisa tangpap..padahal sekali tangkap saya dapet lima ekor
    apa arti ini trims

    ReplyDelete
  110. ber mimpi menaiki tangga bangunan yg tinggi, kemudian terus jatuh dan mati dan hidup semula

    ReplyDelete
  111. bermimpi menaiki tangga bangunan yg lurus dan tinggi, kemudian terus jatuh dan mati, tetapi hidup semula

    ReplyDelete
  112. saya bermimpi bertemu gadis cantik dan mengajak saya unutk menikah artinya apa ya?

    Fitroni@yahoo.com

    ReplyDelete
  113. INI PENTING: saya mimpi sedang terjadi kiamat, apa ini pertanda buruk?

    ReplyDelete
  114. salam sume sahabat,saya ingin berkongsi mengenai mimpi..saya sellu berminpi benda yg akan terjadi..bila sya kerap bermimpi n ia terjadi selang tempoh waktu... bila ia kerap menjadi benar dan berlaku seperti dalam mimpi saya,apa yg saya buat ialah solat kepada Allah sama ada ia petanda baik mahupun tidak...jadi jgn takot..

    ReplyDelete
  115. Salam, semalam sy bermimpi, ayah sy beli beberapa barang, dan salah 1 barang tsebut adelah mknn dalam tin. pd ms tu sy bc tin tersebut yg btulis PORK.. trus sy tersedar dr mimpi,
    boleh bantu sy tafsirkn mimpi ini, adakah mpi sy sm seperti yg dinyatakan diatas?

    ReplyDelete
  116. salam..sy msih teringt ustaz sy pernah berkata..
    jikalau mimpi waktu matahari rembang(12-1tgh hari), mungkin ada benarnya mmpi tu..dan sy bru sj mengalami mimpi Qiamat..manusia saling berbunuhan..air laut menjulang setinggi langit..matahari terbit di barat..Nauzubillah..hanya Allah maha mengetahui bila saatnya tiba..bersamalah kita beringat ye..salam..

    ReplyDelete
  117. hello saya ada mimpi org membunuh-diri/jatuh terjun dari bangunan tinggi...

    tahu tak agak2 tafsiran nye?

    ReplyDelete
  118. salam. saya bermimpi memakai telekung dan sedang berniat untuk ke mekah untuk haji. apa maksudnya. mohon emel ke: sitisarahmohamed@yahoo.com

    ReplyDelete
  119. malam tadi saya bermimpi ada seorng lelaki ingin meminjam kuda saya untuk diletakkan di kereta kudanya

    ReplyDelete
  120. sy mempunyai mslh dlm rmtga berthn lamanya, tp baru2 ni sy menunaikan umrah, di sana pastilah byk doa yg sy panjatkan.pulang dr sana idup sy spt biasa..alhamdulillah ati lbh tenang wpun jwpn pd mslh sy masih tiada.satu hari ibu sy berkata yg dia mimpikan saya dtg pd dia sambil mendukung seorg bayi yg comel, putih, cantik, dan sempurna.tp malangnya sy kata pd dia 'mak, dia dah takde'.mak sy bermimpi lbh kurang jan 230pg.sy punya seorg abg yg meninggal dunia waktu lahir, masa di mekah sy telah buatkan umrah buat dia...sy tak amik endah sgt krn kt tak blh percayakan mimpi.tp benarkah ada sst yg allah ingin sampaikan pd sy dan sy kurang mengerti...blh tak sy tau andainya ada makna disblk mimpi ini?

    ReplyDelete
  121. salam..sy br dapat msg dr kakak ipar sy yg mengatakan anaknya yg berusia 5thn (anak sedara sy) bermimpi mlm td yg gigi depannya patah..apa agaknya tafsiran mimpi anak sedara saya itu..

    ReplyDelete
  122. mlm td saya mimpi saya dapat baby.. tp saya x kawin lg...saya serahkan baby tu pd 1 family angkat... then tetiba ada seorng guy tanya saya mana baby kita? apa maknanya yer?

    ReplyDelete
  123. salam..sy bmimpi sorg lelaki mgunakan anjing untk mcari sy..bila da jmpa sy trus anjing e2 mjilat sy...dan lelaki e2 pla mluahkan perasaannya kpda sy?..apa mksdnya ya?????

    ReplyDelete
  124. sya brmmpi kwin apa mksudnya???

    ReplyDelete
  125. anonymous said............
    saya bermimpi sembahyang didepan kaabah,betul2 di depan almustakim,tiba2 dtg pengawal menghalau semua orang disitu kecuali saya yang tgh solat.rupanya pengawal menghalang orang ramai dari berpusu2 kepintu kaabah kerana pintu kaabah akan dibuka tapi pengawal tersebut tak menghalau saya pun bila pintu kaabah dibuka salah seorang dari mereka mengajak saya masuk,saya masuk saya lihat putih seperti kelambu digantung dgn cantiknya dia mengajak saya masuk kedlm lagi tp saya menggelengkan kepala lalu saya pun tersedar,apa maksud mimpi saya itu

    ReplyDelete
  126. saya bermimpi bercium dengan kaum sejenis.. spe thu mksudnyr???puas sy cri....

    ReplyDelete
  127. salam..saya bermimpi selipar sya hilang...puas sya mencari akhirnya jumpe kembali...apa tafsir mimpi tersebut???

    ReplyDelete
  128. salam..sy selalu brmimpi juma ular..msm2 jenis ular..smalam masa waktu sahur sy mimpi ular mati dan ada darah kt ular tu..pe maksudnye??

    ReplyDelete
  129. Menurut kata seorang ustaz yang juga pengamal perubatan Islam, mimpi yg berkaitan ular atau melahirkan anak, adalah satu petanda yang tidak baik...seingat saya, ia berkaitan gangguan jin atau saka ke atas org yg bermimpi itu...wallahua'lam...

    ReplyDelete
  130. tadz, klo mimpi menggendong anak yang jatuh terpeleset dari atap rumah dan dlam keaadan menangis. bagaimana tafsirnya?? terima kasih.

    ReplyDelete
  131. salam.

    nak tanye.. kalo mimpi bulan terbelah.. ape maksudnye? terima kasih

    ReplyDelete
  132. hi...
    subuh tadi saya termimpikan lipan yang keluar dari kulit muka...ada sesiapa yang tahu maksud mimpi tu??

    ReplyDelete
  133. salam...
    kalau saya mimpi di gigit lipan apa maksudnya???

    ReplyDelete
  134. hai...tunang sy mimpi bahawa saya dibelasah oleh rakan2 sy sndiri sehingga keadaan sy hampir mati dibelasah oleh rakan2 saya..
    bleh jelaskan pe maksudnya???

    ReplyDelete
  135. as salam...sy mimpi sy terima hadiah sehelai sejadah dari orang yang sy sayang tp melalui kawan sy..
    ape maksudnya?

    ReplyDelete
  136. salam...sy bermimpi tentang hari kiamat...dlm mimpi saya,keadaan ketika itu huru-hara,dan semua mahkluk dlm keadaan ketakutan..boleh anda jelaskan apa makna mimpi sy itu...terima kasih.

    ReplyDelete
  137. salam..saya bermimpi melihat laut dari tepi pesisiran pantai yang luas di bulan ramadhan..tmbahan pula, saya melihat ada sebuah kapal besar sedang lalu dihadapan saya dan sangat dekat..

    ReplyDelete
  138. "*p/s: Sebahagian dari mimpi yang kita alami mungkin adalah mainan tidur(gangguan syaitan). Bergantung kepada waktu kita tidur dan kebiasaanya mimpi yang benar selalu berlaku apabila keadaan kita tidur dengan nyenyak terutama 1 jam selepas lena tidur sehingga sebelum waktu subuh.
    Setiap perkara yang berlaku, berserahlah kepada Qada dan Qadar kerana Allah SWT lah yang maha mengetahui. Wassalam.....:)" kalau benar pesanan ini, Allhamdulillah~..

    ReplyDelete
  139. salam..mimpi saya smlm melihat panorama gerhana bulan bergesel dgn matahari sehingga melimpahkan cahaya yg terang benderang,sehinggakn saya dpt melihat telatah manusia,apakah maksudnya?...indahnya subahanaallah..

    ReplyDelete
  140. Salam.........saya bermimpi jatuh ke dalam sungai,tapi,saya dapat naik lagi dan selamat.Dan juga saya bermimpi melihat api dari dalam tanah.

    ReplyDelete
  141. salam.....saya bermimpi matahari terbit di malam ari.Pada waktu itu saya sgt takut.Apakah makna mimpi itu?

    ReplyDelete
  142. salam sy mmpi dikeliling rumah sy ada sekor babi dan sekor anjing yg jga rumah sy...apakah mksudnya???

    ReplyDelete
  143. mimpi menurut psikologis adalah aktiviti otak yg mane menysun data2 dlm otk,pendek kate mcm kamu defrag pc la. itu sebab kite mimpi yg bkn2.mimpi yg ada makne adlah didlm tidur itu terdapat hanya 1 mimpi,xde sambong2 mimpi.pastu mimpi tu buat kamu terbagun dr tidur.mimpi itu mungkin ada tafsiran.Tapi segalanya hanya ALLAH saja yg maha megetahui.

    ReplyDelete
  144. salam, cuba saudara kalian baca artikal@buku ini,moga2 kalian mendapat lebih kefahaman tentang mimpi

    www.didkedah.gov.my/jpskmsb/artikal/tafsir%20mimpi.pdf

    ReplyDelete
  145. Salam..kalau mimpi masjid Al-aqsa apa maksudnya?

    ReplyDelete
  146. saya bermimpi di rumah baru saya dikelilingi pemakaman di depan da samping kanan..... tapi di
    didepan setelah pemakaman tampak Masjid yang sangat Indah dan banyak orang sholat di sana..... adakah artinya ????

    ReplyDelete
  147. sya da 2 hari mimpi kucing,hari pertama sya mimpi sya bwk 1 ekor kucing warna kelabu kemudian datang pulak anak kucing warna yg sama. Hari kedua sya mimpi kucing warna oren..apa maksudnya?

    ReplyDelete
  148. apakah maksud jika bermimpi mengenai kuil hindu??

    ReplyDelete
  149. saya bermimpi menemukan intan besar berwarna merah , apa maksudnya?

    ReplyDelete
  150. salam..sy bermimpi sebelum subuh dimana dlm mimpi itu sy beria-ia hendak membeli kain sembahyang untuk sy...dan kain sembahyang tu pula sy mintak ade colour hitam sebgai corak dibirai kain tu..ade ape2 makna ke mimpi sy tu?

    ReplyDelete
  151. salam..kalau kte slalu sgat mimpi psal orang yg ke syang,@pun kekasih..tu mknenye de jodoh ke?
    tq

    ReplyDelete
  152. salam ..

    semalam saya bermimpi mengambil wuduk .. tetapi saya tidak menyempurnakan wuduk saya itu .

    apakah maksud mimpi saya ?
    tq

    ReplyDelete
  153. salam...
    smalam,kwan sy bmmpi sya di telan tilam,sehingga tilam itu blipat dua,,,hanta nmpak tangan dan kpala sy sahaja,,,apakah maksud mmp sy tu?

    ReplyDelete
  154. saya pernah bermimpi,sewaktu tuhari akan kiamat tpi saya bisa menyelamatkan kel nb tman2 saya...
    apakah maksud mimpi tersebut????

    ReplyDelete
  155. baru2 bi saya mimpi gigi sy patah,....alamatnya,saudara atau org yg terdekat akan menerima kemalangan atau kematian...YA ALLAH
    jauhkan lah aku dari sebarang bencana Mu..amin

    ReplyDelete
  156. sy bakal bertunang 3 bln lg....
    sy terlalu memikirkan hal ini...krn sy xtau benarkah bkl tunang sy ikhlas menerima sy...
    krn dia selalu memarahi dan memukul sy diatas kesilapan sy wlupun kecil...
    sy sendiri xtau sy terima dia atas dasar kasihan atau syg...
    mlm td sy bermimpi melihat sebuah masjid yg sy kunjungi runtuh....ramai yg cedera dan mati...
    adakah mimpi itu membawa maksud yg xbaik?

    ReplyDelete
  157. salam....smlm sy bermimpi 2 ekor ular hitam merenung saya dengan pandangan tajam serta mata bersinar.....boleh sy tau ape maksudnya????

    ReplyDelete
  158. kalaumimpi ada diladang tebu apaartinya...
    terim...
    http://sholeh-suprayitno.blogspot.com

    ReplyDelete
  159. ayah saya telah mninggal dunia 3 bulan lepas..semlm saya bermimpi bertemu ayah saya tapi dalm bentuk seekor buaya berwarna putih bertompok kuning yang sgt cantik (mcm dolphin tapi buaya)...sejurus saya tiba dipinggir sungai ayah terus melompat bersama seekor buaya yg sama ke arah saya,lantas saya menjerit ketakutan tkt digigit sbb tak percaya itu ayah saya..selepas itu dtg budak membaling batu menyebbkan buaya tersebut menggigit kaki budak tersebut namun saya menjerit nama ayah meminta dia melepaskan budak tersebut dan ia melepaskannya...saya mimpi sebelum subuh...apakah petandanya...?

    ReplyDelete
  160. semalam saya bermimpi kedua2 belah tangan saya bersisik ular dan sisik tu tanggal dari tangan saya.seolah2 seperti ular bertukar kulit.apa maksud nya tu yea???

    ReplyDelete
  161. asslamualaikum..just nk kongsi.. sy ni mengalami mimpi tangkap ikan melebihi 7 kali seingt sy.. dh yg latest mimpi last nite.. setiap kali mimpi tngkap ikan belainan..kebanyakan tangkap ikan sungai dan kwsn lopak air berlumpur..dpt byk sgt ikan smpai penuh bakul & plastik..tp penah tngkap ikan smpai sy hampir lemas sbb main kawasn air smpai termengah2 bila kejut dr mimpi.. dh hampir tiga tahun mimpi ni berlarutan.. org bersama sy adalah kakak, mak saudara n sorang kawan baik.. selain dr mereka sy sorang je yg tangkap ikan.. org kata mimpi mainan tido tp klu berkali kali naik heran la sy sbb asyik mimpi benda yg sama.. ada org bg tau tanda2 nk dpt penyakit dan ada juga bg tau nk dpt rezeki.. tp yg penting setiap yg berlaku dlm hidup dh ditentukan qada dan qadar.. penyakit, rezeki, ajal dan maut semuanya di tentukan allah swt.. ;)

    ReplyDelete
  162. Assalamualaikum wr, wb. sy bermimpi didalam perut saya terdapat 2 buah cincin emas, yang dimasukkan seorang ibu kedalam perut saya. tolong di bantu arti mimpi saya tersebut, terimakasih. wassalamualaikum wr, wb.

    ReplyDelete
  163. kalau bermimpi berjerawat maknanya apa trims

    ReplyDelete
  164. t0: education
    mimpi jerawat yah?........................
    itu tandanya muka kamu akan beneran ditumbuhin banyak jerawat...ati2 aja ....
    siap2 sedia'in obat jerawat yang banyak ya....
    hiiiiiiiii....ngeri.....

    ReplyDelete
  165. ceq ada mimpi ianya seolah2 dunia telah kiamat... keadaan sekeliling bergegar dan bulan,bintang,matahari semua bergerak... dan getaran tu menyebabkan seperti roh saya keluar dari badan dan ditarik...

    ReplyDelete
  166. mimpi bertunang dgn teman lelaki, akan jodoh panjang, atau sebaliknya?

    ReplyDelete
  167. maa..saya ada bermimpi berlawan dengan tuhan hindu yang menyerupai gajah.apakah maksudnya..?

    ReplyDelete
  168. salam.... say ada bermimpi berada di sekeliling kaabah n di sekeliling kaabah ade ikan yang sangat banyak serta berair mcm banjir... bole sy atu ape maksudnye...tq

    ReplyDelete
  169. tafsir mimpinya koq bagus2 gak ada mimpi yg gak bagus mimpi kan kadang bermimpi jelek.....

    ReplyDelete
  170. sy brmimpi menang piala dunia

    ReplyDelete
  171. salam...
    saya mndpt mimpi yang sama sehingga sy igt apa akan berlaku seterusnya..tapi bukan lah hari2..2/3 bulan saya akan mimpi semula mimpi yang sama..seingat saya ada lbh kurg 10mimpi yg sy pasti mimpi yg sama..apakah maksud?

    ReplyDelete
  172. salam..saya selalu sgt bermimpi kwn saya.mimpi tu datang lebih kurang 5 kali dlm seminggu.. kawan saya seorang perempuan dan saya suka dia..saya selalu mimpi dia dan situasi mimpi saya selalu berada di taman-taman, restaurant, dan tempat-tempat yg indah..tp kadangkala.. saya mimpi buruk..saya berharap itu bukan mainan syaitan...boleh beritahu saya apakah petunjuk itu??? adakah ituh sekadar perasaan saya sahaja atau jadoh saya suatu hari nanti??? tolonglah jwb..saya keliru ni...

    ReplyDelete
  173. mecom..........
    saya pernah bermimpi mlihat tulisan allah d lagit......
    maksudna tu apa yach.
    makasih
    mecom...........

    ReplyDelete
  174. Sekitar tahun 2008 saya bermimpi ada suara seperti gelas dan piring pecah lalu dari atas ada cahaya putih dgn tulisan Surat Al-Ghasiyah:11

    sampai sekarang saya belum mengetahui maknanya
    mohon bantuannya
    email saya
    saputro.hendra@yahoo.com

    Terimakasih

    ReplyDelete
  175. nanya donk..... klo mimpi wudhu berkali2 artinya apa y???

    ReplyDelete
  176. salam. minta izin copy artikel ke ruang blog sekadar ingin berkongsi ilmu. Salam ukhwah. terima kasih :)

    ReplyDelete
  177. salam..kalau mimpi digigit lintah?..kemudia kaki yg digigit tu x sembuh2 hingga mmbuatkan sy pakai tongkat..

    ReplyDelete
  178. salam.. kalau mimpi berperang?..

    ReplyDelete
  179. Salam...
    Saya bermimpi menyambut hari jadi diri sendiri bersama keluarga & saudara terdekat... Apa kah maksud mimpi itu?

    ReplyDelete
  180. salam..
    malam tadi saya bermimpi satu tsunami yang amat besar dan dahsyat sekali...tsunami itu membadai sebuah masjid yang cukup indah nanum tetap roboh dilanda tsunami tersebut..saya yang berpaut pada masjid tersebut turut dibawa hanyut oleh ombak besar itu...
    apa petandanya yer?

    ReplyDelete
  181. IA AKN MNJD LEBIHLH BAIK JIKA X MENANYAKAN APA2... KERANA TAKUT...AKN MNJD PULA SIHIR...JGNLH PULA DIPERCAYAINYA SGT TNTG APA YG DITULISKN DI ATAS, KERANA TAKUT IA AKN TERUTAMANYA AKAN MNJD SYIRIK.

    ReplyDelete
  182. salam sy bermimpi bekas tunang datang rumah dgn tasbih n berkopiah tp xpkai baju,tp masuk dalam rumah berzikir kuat2

    ReplyDelete
  183. Assalamualaikum.
    Saya mau tau dong. kemarin saya mimpi bertemu dengan ayah kandung saya. saya pelukan dengan beliau sampai saya nangis. ibu dan ayah saya bercerai sekitar umur saya masih 2 tahun sekarang saya umur 15 tahun. saya tinggal dengan ibu kandung saya dan ayah tiri saya. mamksud dari mimpi saya apa ya ? Please tolong jawab yang tau. saya butuh sekali jawaban itu. Terimakasih sebelum nya.

    ReplyDelete
  184. sejak kecil saya selalu bermimpi di datangi ular..kadang2 banyak dan kadang sedikit, ada bermacam2 saiz, sampai sekarang mimpi seperti itu sentiasa mengganggu tidur saya, apakah maksud mimpi tersebut??

    ReplyDelete
  185. assalamualaikum.. mlm semamlam saya bermimipi mak saya meninggal dunia?? apae maksudnye?

    ReplyDelete
  186. assalamu'alaykum,, jika saya bermimpi pergi ke toko mantan calon suami saya dan ternyata tokonya sudah bangkrut dan dijual ke orang lain karena bangkrut kemudian baju baju yg dijual disana adalah baju baju bapak ibunya manatn saya itu. artinya apa ya? makasih

    ReplyDelete
  187. assalamualaikum,
    malam tadi saya mimpi saya nampak ular dalam sungai. yang pertama saiz macam ular sawa and yang kedua macam saiz anaconda. apa maksudnya or sekadar mainan tidur?

    ReplyDelete
  188. salam..baru2 ni sy ade b'mimpi ayah sy yg mnyeru kepada semua org didlm 1 perhimpunan tenteng ikhlas kerana Allah...beliau juga bertakbir Allahu akbar...sy juga turut serta dlm perhimpunan itu turut bertakbir....boleh tuan menjelaskan @ mentafsir mimpi sy itu...???

    ReplyDelete
  189. saya mimpi membuang air besar di tempat yang tinggi...apakah tafsiran mimpi saya ini??

    ReplyDelete
  190. yang saya tahu mimpi melihat banjir bermaksud akan mendapat rezeki insyaallah..

    ReplyDelete
  191. apakah maksud mimpi saya kerasukan... sudah 3 kali pada mlm jumaat saya bermimpi perkara tersebut...

    ReplyDelete
  192. saya mimpi mlakukan persentubuhan gan bf sy..padahal da seminggu lbeh saya gadoh gan bf samapai sekarang xbaik2..mimpi sebelum nya saya mimpi saya menanam bunga2 ditaman n berhasrat nak menjualnya..kmudian ade ular mkn haiwan perliharaan saya ditaman itu..sya berlari menyelamatkan diri... adekah tu petande xbaik tok sya?sebab sya selalu minta pada tuhan beri petunjuk sama ade patut teruskan hubungan itu atau tidak

    ReplyDelete
  193. bagaimana kalau mimmpi mendapat haid?

    ReplyDelete
  194. aslmualaikum..beberapa hari lepas sy bermimpi diri sy mati...dan sy berada di dalam kubur...apakah mkna mimpi sy itu??

    ReplyDelete
  195. aslmmikum,,,
    beberapa hari yang lalu saya bermimpi keluar rambut dari mulut saya sendiri..apa artinya ya??

    ReplyDelete
  196. slm semua..maaf kerana sudah lama sy tidak update blog ini..artikel mimpi ini sy ambil dr beberapa sumber dr internet untuk dikongsi bersama..tapi sy sendiri tak pasti kebenarannya..br2 ini sy juga ada bermimpi yg mcm2..firasat sy seolah2 akan berlaku sesuatu yg kurang baik pd sy..sy cuma mampu berdoa pd Allah agar segala musibah dpt dielakkan..

    ReplyDelete
  197. slm saya bermimpi mendapatkan kutu rambut dua ekor...! apa arti dari mimpi itu

    ReplyDelete
  198. ass pak....semalam saya ada bermimpi menyusui anak tetangga yg sedang menangis, trus saya susuin anak itu dan saya melihat dengan jelas klu air susu saya banyak sekali sampai anak itu nikmat sekali menyusunya....apa artinya ya pak....

    ReplyDelete
  199. askom..sya bermmpi ada orang mengajak sya menunaikan haji....apa mksud nya..??..

    ReplyDelete